coaching

Coaching

Coaching

Ben je voor jezelf aan het bepalen of een coach wel iets voor jou is. Uit ervaring weet ik dat er vaak een heel proces aan vooraf gaat voordat je besluit dat je wel wat hulp, een stok achter de deur, motivatie of een liefdevol schopje onder je kont kunt gebruiken. Het kan zijn dat je er helemaal klaar mee (of voor) bent en dat je weet en voelt: als ik nu niets doe, dan ziet mijn leven er over een jaar nog hetzelfde uit of misschien wel slechter.

Twijfel je nog of een coach wat voor jou is? Dan helpt het vast als ik een aantal voorbeelden noem van problemen, klachten of doelen waar ik mensen mee help. Hier komen ze:

  • Stress, burn-out, uitputting, ernstige vermoeidheid;
  • Niet weten wat je wilt zowel persoonlijk als zakelijk;
  • Gebrek aan energie, passie en levenslust;
  • Moeilijk voor jezelf op kunnen komen;
  • Je gevangen voelen in je baan of je relatie;
  • Drukte in je hoofd, je moet zoveel en voelt onrust en stress – ik noem het ‘de kip-zonder-kop-weken’;
  • Problemen op je werk (geen zin meer, problemen met collega’s, geen uitdaging meer in je werk);
  • Relatieproblemen – stoppen of blijven? Je voelt niet meer zoveel of juist heel veel: vooral boosheid, irritatie en wrok;
  • Je voelt je vaak angstig;
  • Niet happy zijn met jezelf, in je relatie of in je baan;
  • Je hebt alles maar toch voel je je niet altijd gelukkig;
  • Niet kunnen genieten en ontspannen;
  • In de put zitten of last hebben van een dip;
  • Je wilt je bedrijf laten groeien maar je weet niet precies hoe, je zoekt een fijne sparringpartner die je verder helpt;
  • De stap zetten om voor jezelf te beginnen;
  • Bij fysieke problemen met een emotionele oorzaak zoals hoofdpijn, vermoeidheid of migraine;
  • Problemen met je kind(eren);
  • Sleur of twijfel in je relatie;
  • Je trekt je haren bijna uit je hoofd omdat je kinderen niet doen wat je zegt;
  • Altijd maar doen wat een ander wil;
  • Continu last hebben van schuldgevoel of twijfels;
  • Je voelt je niet gezien en gewaardeerd in je relatie of op je werk;
  • Je vindt het heel belangrijk wat anderen (bijvoorbeeld je ouders) van je vinden en hebt hier last van;
  • Gevoel alles alleen te moeten doen (vooral in drukke gezinnen);
  • Je krijgt alleen al stress als je eraan denkt wat je allemaal nog moet doen;
  • Je bent in je leven veel bezig met onzinnige dingen in plaats van met wat je belangrijk en leuk vindt;
  • Je bent in je leven druk met vanalles maar niet met wat je leuk vindt – uh… je weet eigenlijk ook niet wat je leuk vindt;
  • Het enige moment voor jezelf, lijkt die paar minuten op de wc (en dan nog wordt je niet met rust gelaten);
  • Er is (totaal) geen balans tussen werk en privé;
  • Je hebt sterke koffie nodig om wakker te worden;
  • Soms betrap je jezelf op de gedachte: ‘Hoe kom ik de dag door?’.

Het lijkt een lange lijst, maar er zijn nog veel meer aanleidingen die ervoor zorgen dat mensen bij mij aankloppen. Staat jouw probleem er niet tussen en wil je weten of ik je kan helpen? Vraag het me dan gerust.

toegepaste psychologie

Even een vraag tussendoor: je mag een tijdreisje maken. We gaan even naar je leven over precies een jaar. Je kijkt terug naar het afgelopen jaar. Waar heb je dan echt spijt van?

Een paar voorbeelden:

  • Ik heb er spijt van dat ik niet meer tijd heb doorgebracht met de mensen waarvan ik houd;
  • Ik heb er spijt van dat ik nog steeds diezelfde baan heb terwijl ik er zowat wegkwijn;
  • Ik heb er spijt van dat ik die wereldreis niet heb gemaakt;
  • Ik heb er spijt van dat ik door mijn leven ben gerend zonder heel veel te voelen;
  • Ik heb er spijt van dat ik niets gedaan heb aan die drukte in mijn hoofd;
  • Ik heb er spijt van dat ik nog steeds niet weet wie ik nu precies ben, wat ik wil en wat mijn passie is.

En jij? Waar heb jij spijt van als je over een jaar terugkijkt op je leven?

1 beslissing in je leven kan je leven compleet positief op de kop zetten! Maar je moet het wel doen anders verandert er niets of andere mensen maken keuzes voor jou. Het ideale moment komt nooit. Het ideale moment is het moment dat je besluit dat je iets gaat doen.

Wist je dat coaching helemaal niet lang hoeft te duren?

Het lijkt misschien onmogelijk, maar mijn cliënten bewijzen het elke keer weer: na gemiddeld 4 sessies is hun leven al zodanig veranderd, dat ze het zonder mijn coaching kunnen.

Het aantal sessies is afhankelijk van een aantal factoren. Onder andere:

  • Motivatie en inzet (hoeveel last heb je en hoe sterk is je verlangen naar een beter leven?)
  • Het aantal veranderingen dat je wilt
  • Hoe scherp je beeld is van wat je wilt bereiken of beter nog hoe sterk je verlangt naar … (vul zelf maar in)
  • Wat de aard van je probleem is. Bij burn-out klachten heb je baat bij meerdere sessies verdeeld over een langere periode.

Coaching
Mijn aanpak is dat ik jou help in zo min mogelijk sessies. Mijn idee is dat elke sessie iets moet toevoegen anders is het simpelweg zonde van je tijd en geld. Soms zijn er wel meer sessies nodig om een of meerdere veranderingen door te voeren. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een burn-out, depressie of zogenaamde ‘dertigersdip’. Er zijn ook mensen met wie ik samenwerk die merken dat coaching zo goed werkt dat ze een langer traject aangaan om persoonlijk te groeien en om hun doelen te behalen. Het gebeurt ook dat mensen weer terugkomen als ze klaar zijn voor een volgende verandering in hun leven of voor een ‘los’ specifiek vraagstuk.

Vragen of aanmelden via WhatsApp