burn-out-3

Burn-Out

Burn-Out

Ik heb een burn-out, is dat jouw conclusie na weken van gebrek aan energie, een down gevoel en minder levenslust? Dan moet je gas terugnemen, want je bent lichamelijke en emotioneel opgebrand. Je hebt jezelf immers jarenlang overbelast. Denk niet: de klachten verdwijnen vanzelf wel. Of met een pilletje is het zo verholpen. Dat is niet zo.

In dit artikel tips om je burn-out aan te pakken. Het feit dat je al kunt zeggen: ‘ik heb een burn-out’ is een goede eerste stap. Maar het is belangrijk dat je er nu mee aan de slag gaat.

Tip 1: Zoek professionele ondersteuning

In geval van een burn-out is het verstandig professionele ondersteuning te zoeken. Op die manier kun je je gedachten en gedrag veranderen. Ga bijvoorbeeld naar je huisarts die kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Praat eventueel met je werkgever, om bijvoorbeeld wat aan je werkdruk en/of werktijden te doen. Dit kan met behulp van de bedrijfsarts. Om te herstellen van een burn-out is het niet alleen belangrijk rustiger aan te doen. Ook kijken naar je werk(houding), je persoonlijkheid en opnieuw leren ontspannen en grenzen stellen zijn belangrijk.

Tip 2: Zorg voor reuring

Een burn-out los je meestal niet op door enkele weken rust te nemen en helemaal niets doen. Want rust roest, maakt je inactief en geeft je geest vervolgens alle ruimte overuren te maken. Je kunt je immers helemaal overgeven aan het piekeren. Zo’n piekerverlof lost niets op. Het maakt je problemen alleen maar groter en groter. Blijf daarom bezig en zorg voor reuring in je leven. Al is het maar enkele uurtjes per dag.

Tip 3: Have fun

‘Ik heb een burn-out en heb nergens meer energie voor’ is een veelgehoorde klacht. Een burn-out kenmerkt zich onder andere door moeheid en nergens meer plezier aan beleven. Doorbreek dat en have fun. Maak een lijst met pakweg 25 dingen waar je lol in hebt en die je leuk vindt om te doen. Onderneem iedere dag 1 van de dingen van je lijst. Ook als je er te moe voor bent en er geen zin in hebt. Want dingen doen leidt je af van je piekergedachten, geeft je nieuwe energie, helpt je ontspannen en draagt zo bij aan het herstel van je burn-out.

burn-out

Tip 4: Gezonde geest in een gezond lichaam

Een burn-out hebben betekent dat je waarschijnlijk jezelf geestelijk en lichamelijk hebt verwaarloosd. De signalen dat het niet goed met je ging, heb je genegeerd. Besteed daarom aandacht aan je body en mind. Kom in beweging door dagelijks lichamelijke activiteiten te doen. Zo leer je onder andere je lichaam opnieuw kennen. Je weet wanneer je moe wordt en het rustig aan moet doen. Zorg bovendien voor gezonde voeding en breng regelmaat aan in je leven. Eet, drink en slaap op vaste tijden. Zowel gezond eten als een duidelijke structuur dragen bij aan het bestrijden van ik heb een burn-out. Doe eventueel dagelijks yoga- of meditatieoefeningen om helemaal tot rust en in balans te komen en je stress aan te pakken.

Tip 5: Zoek je energiegevers

Een burn-out betekent dat je totaal geen energie meer hebt om wat dan ook te doen. Eigenlijk hebben de energievreters gewonnen van de energiegevers. Tijdens je herstelproces is het goed de energieslurpers aan te pakken en te zoeken naar wat je energie geeft. Wat dat is, verschilt van persoon tot persoon. Qua werk kan dat zijn: werk doen dat je leuk vind, fijne collega’s, verantwoordelijkheid hebben, beslissingsvrijheid enzovoort. Maar ook: mensen ontmoeten die je motiveren en stimuleren of een vergeten hobby oppakken kunnen energiegevers zijn. Het bijhouden van een zogenaamd stressdagboek kan je helpen achterhalen wat je energie geeft en wat je energie opslokt.

Tip 6: Zeg nee, ik heb een burn-out gehad

Leer je grenzen opnieuw kennen en durf nee te zeggen. Want als je een burn-out hebt, ben je over je grenzen heengegaan. Je hebt gedurende een lange periode enorm veel van jezelf gevraagd. Wil je een nieuwe burn-out voor zijn? Dan is het goed te weten waar je grenzen liggen en wat je prioriteiten zijn. Leer jezelf wanneer je ja kunt zeggen en wanneer nee. Wees egoïstisch en denk gewoon aan jezelf. Zeg rustig nee als iemand een beroep op je doet en voel je er niet schuldig over. Want doe je dingen waar je eigenlijk geen tijd voor hebt, die je totaal niet liggen óf zelfs helemaal niet leuk vindt? Dat zorgt voor spanningen en die kunnen op den duur bijdragen aan een nieuwe burn-out.

Vragen of aanmelden via WhatsApp